חוק הספאם הגיע כדי לעשות סדר בתקופה בה כל נמען קיבל עשרות עד מאות הודעות SMS שיווקיות מדי יום בשל העלות הזולה של שיטת השיווק הזאת. מאז שהגיח החוק לחיינו יש ירידה משמעותית בהודעות SMS שיווקיות ומי שעוברים על החוק משלמים על כך ביוקר.
כולם נושאים מכשיר סלולרי ביד לאורך רוב שעות היום ולכן שיווק באמצעות הודעות SMS נחשב לדבר מתבקש בקרב בעלי עסקים רבים. כל שהיה לעשות הוא לקנות חבילות SMS לעסקים שמעוניינים בכך ורשימות תפוצה של נמענים עם מספרי סלולר ולשלוח להם את הפרסום.
המצב הזה הביא לכך שכמעט כל בעל מכשיר סלולרי קיבל "הפצצה" של הודעות SMS מדי יום, והמצב הפך לבלתי נסבל עד שהגיע למסדרונות הכנסת. שם חוקקו את חוק הספאם שקבע הגבלות שונות שיש לעמוד בהן כדי לשלוח הודעה שיווקית לנמענים. החוק הביא לירידה חדה בכמות של שליחת הודעות SMS שיווקית.
מה קובע חוק הספאם?
חוק הספאם מגדיר מספר מגבלות בעת שליחת SMS לעסקים , במטרה להצר את פעילות בעלי העסקים, כך שלא ישלחו הודעות לכל מי שבא להם ומבלי ליידע את המקבל שמדובר על פרסומת לכל דבר ועניין (דבר פרסומת).
התנאים למשלוח הודעות SMS שהן דבר פרסומת:
- יש לציין את המילה פרסומת בצורה ברורה בתחילת כל הודעה שהיא למטרות שיווק \ פרסום
- יש להציג את שם המפרסם, הכתובת של המפרסם ואפשרות יצירת קשר עם המפרסם
- יש לאפשר לנמען הסרה מרשימת התפוצה או סירוב לקבל דבר פרסומת בעתיד מאותו המפרסם
- יש לשלוח הודעות שיווקיות רק לנמענים שאישרו קבלת הודעות כאלו מהמפרסם במסגרת ניהול מועדון לקוחות או רשימת תפוצה שלו בצורה מפורשת
התנאים מאוד בסיסיים וקלים להבנה ומימוש עבור המפרסמים, כך שאי אפשר להתחמק מהתנאים הללו בשל חוסר הבנה או ידע וכדומה.
דוגמאות להודעות של SMS שמותרות במסגרת חוק הספאם
- דוגמא 1 לניסוח הודעה שהיא שיווקית – "פרסומת של אופנת רוזן. מבצע של 20 אחוז על כל המוצרים שלנו לרגל החג עד ליום 30 למאי 2023. ליצירת קשר חייגו או בקרו באתר שלנו". ההודעה מציינת בתחילת שהיא פרסומת ומי המפרסם. לאחר מכן יש הצעה שיווקית ואפשרות מידע נוסף על המפרסם \ קריאה לפעולה שיש בה פרטים אלו.
- דוגמא 2 לניסוח הודעה שאיננה שיווקית – " אופנת רוזן מעוניינת לאחל לכם חג פסח שמח וכשר". בהודעה זאת אין הצעה שיווקית ולכן היא איננה דבר פרסומת. עם זאת , יש לשלוח הודעה כזאת רק למי שאישרו קבלת הודעות מחברת אופנת רוזן.
חוק הספאם נוח למימוש ומביא מענה חיובי לנמענים וגם לחברות המפרסמות עצמן. הסיבה לכך היא שפרסום ממוקד של שליחת SMS לרשימת תפוצה ולא לכל עם ישראל בכל פעם מחדש, מתבררת כהרבה יותר משתלמת ביחס ההמרה שלה.
מה העונש על אי עמידה בתנאים של חוק הספאם?
חברות שקונות חבילות SMS לעסקים ושולחות את ההודעות הללו לכל מי שהן רוצות ללא הקפדה על חוק הספאם חשופות לתביעות (ללא הוכחת כל נזק) של עד 1000 ₪ לכל הודעה מכל מי שמקבל אותה, כלומר הודעה אחת יכולה לעלות גם עשרות אלפי שקלים לחברה המפרסמת. לא כלכלי.
המאמר נכתב בשיתוף עם SMS PLUS – מערכת דיוור SMS אשר פועלת בהתאם לחוק הספאם הישראלי. המערכת של SMS PLUS כוללת אינספור אפשרויות החל מניהול מועדון לקוחות דיגיטלי ועד אוטומציות סמס חכמות או ניהול סקרי לקוחות באמצעות SMS.